♥ that's my cikarO ♥

Thursday 19 June 2014

kenapa aku ??

Assalamualaikum ... haaaa .... lame tak update .. busy lerr ... huhu ..
Kenapa aku ?? Pernah tak korang tertanye tanye ... kenapa aku ?? Selalunye soalan macam ni kite akan mule tertanye tanye bile ade sesuatu yang tak ok berlaku kat kite ... means bile kite ditimpa sesuatu masalah atau ujian lah selalunye ....
Setiap orang tu akan terima ujian yang berbeza dan akan menerima ganjaran juga yang berbeza .... bile korang diuji dan mulelah nak bertanye kat diri sendiri ... kenapa aku ?? Kenapa mesti aku ?? Kenapa aku tak macam si dia tu ? Kenapa aku hidup macam ni ?? Kenapa ?? Kenapa ??? Kenapaaa ????? ...... sebabnya ,, Allah itu menyayangi kite hamba ini dengan cara yang berbeza ... hembus nafas perlahan lahan ... fikirkan dalam dalam .... dan katakan pada diri 'tentu Allah mempunyai rencana yang lebih baik untuk aku kerana itu Allah menguji aku dengan jalan hidup seperti ini ...'
Benar ...... dan tepat sekali .... bukan mudah untuk belajar bersabar ... belajar menahan diri hadapi hidup penuh ujian ... bukan mudah untuk terima apa yang Allah takdirkan untuk kite .. ianya memerlukan hati yang sangat sangat kuat untuk menerima dengan ikhlas dan redha ... dan yakinkan diri ... aku mampu bertahan kerana itu aku diuji sebegini ... Allah tidak akan menguji seseorang hamba itu melainkan dengan kemampuannya .... seandainya terase diri sudah cuba bersabar dan terasa tidak sanggup lagi ..... menangislah .... menangis dan mengadulah pada Allah agar diringankan ujian ... takut takut kalau hati  ini akan menjadi lemah .. menjadi hilang sabar dan mula mengeluh .... mintalah agar dijauhkan rase hilang semangat untuk bertahan dan bersabar ... dan pujuklah diri untuk yakin bahawa Allah bersama kite ... 'wahai hati ku ... kuatlah engkau ... terimalah dengan ikhlas dan redha... aku percaya ada hikmahMu buatku .... aminnn .....'
Cubalah belajar mensyukuri setiap apa yang kita ade .. setiap apa yang kite rase ... percayalah ... ade insan lain diluar sane yang merasa bahagia melihat kite .. suke melihat kite .. suke melihat kehidupan kite .. malah teringin untuk menjalani kehidupan seperti kite ... walhal kite sendiri pula .. menginginkan kehidupan insan lain yang kite rase dia lebih bahagia ... belajarlah menerima dengan senyuman ... walaupun untuk perkara yang kecik tapi sebenarnye ia tetap berharga .... derita buatmu itu ada hikmahnye .... Aminn ... Ya Rabbal 'Allaminn ...
Kesimpulannya .... saya hamba yang hatinya kadang terase rapuh ... cuba belajar menerima sesuatu dengan ikhlas dan redha ... pasti ada hikmah Allah buatku ... jika aku tidak diuji .. mesti aku leka dengan dunia dan lupa akan Allah ... Allah tidak mahu aku jauh dari pandanganNya dan rahmatNya ... kerana itu Allah menjaga aku dengan caraNya tersendiri ... Alhamdulillah dan Subhanallah ........